Skip to content

מעצבים את הזהות

30/11/2009

מלון ארט - מתוך אתר אטלס

לאחרונה קיימתי פגישה נעימה ומעניינת עם אירית זוהר, במסעדת עלמה בלובי מלון דניאל. אירית, אמנית ומעצבת, ביקשה להציג בפני את מגוון עבודותיה היצירתיות. אני מכירה את אירית בהקשר של מיתוג מלונאי, אך באופן מיידי התחלנו לדבר על רעיונות מעניינים למיתוג באמצעות אמנות וחפצי אמנות (תחום עיסוק נוסף שלה). אני ממליצה בחום לבקר באתר של אירית, שם תוכלו להתרשם ממגוון יצירותיה, המוצגות כיום בבניינים ציבוריים רבים בארץ ובעולם.

שיחתנו גרמה לי לחשוב על העובדה שבישראל נעשה מעט מאוד בנושא שילוב אמנות במיתוג הכללי ובעיצוב בתי מלון. מרבית המלונות משתמשים באמנות ל"קישוט" חדרי האירוח או הלובי, באמצעות תליית ציור על הקיר או הנחת חפץ כלשהו. בחלקם קיימים ציורי קיר גדולים או וידיאו-ארט – וחלקם אף מאוד יקרים.

כמובן שמעצבי בתי מלון משתמשים באמנות כחלק מהעיצוב הכללי, כפי שהם משתמשים בשימושים אחרים של עיצוב עם חומרים שונים, כגון טקסטיל, עץ, שיש או זכוכית, כדי לעצב חלל. אבל הדבר משמש יותר כהשלמה לעיצוב הכללי ולא כחלק מה"סיפור" המקורי או המסר העומד מאחורי תהליך המיתוג של המלון.

מדי פעם מתקיימות תערוכות אמנות בבתי מלון, של אמנים מקומיים או זרים, מה שמעניק למלון ערך מוסף מסויים. קיימות דוגמאות נוספות לשימוש באמנות כבסיס לקונספט המלון עצמו, כמו למשל מלון ארט בתל-אביב, הכולל גלריות, ומציג באופן שוטף תערוכות של אמנים ישראלים להנאת האורחים.

במלון דניאל, הסוויטה הנשיאותית מאובזרת בפריטים נדירים של אמנות עכשווית מהאוסף הפרטי של בעל המלון, המעניק לה מראה ואווירה עכשווית. בספא שיזן שבמלון אפשר למצוא פריטי אמנות אסיאתית המוצגים במסדרונות בתוך וויטרינות עם דלתות זכוכית.

אני מאמינה שמלונות יכולים להוות מקום להצגת אמנות בדיוק כמו גלריות או מוזיאונים, אולם בסופו של דבר מלון הוא מלון – אז מדוע לא ליצור אמנות מקורית בדרכים שונות, כגון ציור, חפצי אמנות, ויצירות שונות המעוצבות במיוחד על מנת להתאים למלון מסוים ולמיתוג שלו?

אמנים יכולים "ליצור" אמנות המיועדת ספציפית למלון מסוים, ובאמצעותה להשתלב במיתוג ובעיצוב הכללי של המלון, ב"סיפור" הייחודי של המלון. כך, למשל, מלון חוף יכול ליצור מתלי קיר, שלטים, ויטרינות עם חפצי אמנות המדמים את גלי הים הכחולים, החול הזהוב, צדפים וקונכיות. אתר נופש בהרי הגליל יכול לכלול חפצי אמנות המיוצרים מחומרים מקומיים שיוצרו על ידי אמנים מקומיים, בהשראת הנוף והאווירה של הגליל. בדרך זו יוכל המלון לבדל את עצמו ממלונות אחרים בגליל ולפנות אל ה"נשמה" של המקום.

אני מאמינה שככל שמלון מכבד יותר את שורשיו ותרבותו – כך האורח יזכור את המלון כחוויה בלתי נשכחת. אורח יחזור למלון רק בשל קבלת הפנים והאווירה החמה. בדרך זו, בתי מלון בונים את הזהות שלהם בשונה ממלונות אחרים, כך שהלקוחות יזהו חוש עיצוב וייחודיות שהם לא מוצאים בשום מקום אחר.

הנה כמה קישורים הנוגעים לטרנדים בינלאומיים בנושא מלונאות ואמנות:

http://www.businessweek.com/innovate/content/may2006/id20060525_807517.htm

http://www.artotels.com/sectiontemplate.do?section=aboutus.home&sidemenu=aboutus.sidemenus&

http://www.artinfo.com/news/story/25114/art-brand-lifestyles/?page=3

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: