דילוג לתוכן

מה זה באמת מלון בוטיק? (חלק ראשון)

22/08/2009

נראה שכולם משתמשים (בקלות יתרה) במילה בוטיק, כולל בתיאור של בתי מלון, מה שיוצר בלבול מסוים. אז בואו ננסה לעשות קצת סדר בדברים: לעתים אנחנו שומעים על בית מלון חדש שנפתח ומגדיר את עצמו כמלון בוטיק, ואנו תוהים – האם זה באמת מלון בוטיק או שהם רק מנצלים את ההזדמנות השיווקית באמצעות השימוש בהגדרה זו?

המילה בוטיק מקורה בצרפת, והיא מתייחסת לחנות קטנה, בדרך כלל בתחום האופנה (תכשיטים, ביגוד, נעליים). בשנות ה-60 המאוחרות הפכו הבוטיקים של לונדון למפורסמים. בהדרגה החלו חברות קטנות, למשל של עורכי-דין או מנהלי חשבונות, לקרוא לעצמן "חברות בוטיק", במטרה להיתפס בעיני הציבור כנותני שירותים אישיים באיכות גבוהה (מתוך ויקיפדיה).

התופעה של התפתחות מלונות בוטיק החלה בעיקר בארה"ב ובאנגליה, מתוך הצורך של יזמי מלונאות לבדל עצמם מרשתות המלונאות הגדולות, כמו שרתון והילטון, וליצור זהות ייחודית. סוג זה של בתי מלון מזוהה, בדרך כלל, עם יוקרה, גודל פיזי קטן, שירות יותר אישי ואופי ייחודי שבא לידי ביטוי בקונספט העיצובי.

הנה דוגמא טובה – איאן שרגר, שהפך ממלון יחיד לרשת מלונות. רשתות מלונאות רבות, כמו למשל סטארווד, יצרו מותגי בוטיק משלהם, כמו ה-W Hotels.

כדאי לכם לבדוק את מלונות הבוטיק הפופולאריים ביותר כיום (לא כולם באמת מלונות בוטיק, אבל יש להם קונספט נהדר):

בארה"ב כיום – בעיקר בניו-יורק, סאן-פרנסיסקו, מיאמי-ביץ' וניו-אורלינס – הגדרת מלון בוטיק מתייחסת לאופנה, סגנון חיים ולמלונות קונספט כאחד, ללא קשר לגודלם ואפילו לשירות אישי.

לעומת זאת, באירופה נשמרה ההגדרה המסורתית למלונות בוטיק כמלונות קטנים של בין 5 ל-50 חדרים, למשל בטירות עתיקות, בווילות או במלונות עירוניים קטנים בסגנון ישן. אל תתבלבלו: Bed & Breakfast אינם מלונות בוטיק.

ישראל אינה יוצאת דופן מבחינת הבלבול שנוצר: אנו רואים כל הזמן מלונות המכנים את עצמם כמלונות בוטיק – רק כדי לזכות בתשומת לב ציבורית. כאמור, העובדה שהמלון הוא בן 20 חדרים עדיין אינה הופכת אותו למלון בוטיק. כדי להיות מלון בוטיק, הוא צריך להציע אווירה ואופי ייחודי.

אני מציעה שבתי מלון ייצרו לעצמם בידול באמצעות איתור קונספט מיוחד – שיקבלו השראה מעיצוב, מסעדות טובות, או חוויית אורח ייחודית כמו ספא, ספורט וכדומה.

אני ממליצה בחום לבדוק את המלונות הבאים בישראל:

  • · שיזן – מלון ספא בוטיק מעולה בן 40 חדרים בהרצליה (שבמקרה, או לא, שייך לרשת שלי…).
  • בית בגליל – מלון בוטיק רומנטי בגליל.
  • מונטיפיורי – מלון בוטיק נהדר בן 12 חדרים בתל-אביב, הכולל מסעדה.

כתיבת תגובה