דילוג לתוכן

איך מעצבים חדר מלון?

29/06/2010

הגובה של המיטה, המיקום של שולחן העבודה, המשקל של המגבות והאיכות
של הריהוט במרפסת. 15 דברים שכדאי לדעת על עיצוב חדר בבית מלון

מלון Viceroy בסנטה-מוניקה (צילומים: Viceroy, מאריוט, Four Seasons, מרידיאן ו-Westin)

הקמת בית מלון אורכת בין שנה וחצי לשנתיים. לצד העבודות הטכניות, גם לחלק הקונספטואלי יש חשיבות רבה: מיהו קהל היעד, מיהם המתחרים וכיצד המלון החדש יהיה שונה מהם.

אחד מהעוגנים החשובים ביותר בעת בניית מלון הוא עיצוב חדר האירוח. העיצוב נקבע לפי מספר פרמטרים, כאשר הראשון מביניהם הוא המיקום: מלון הנמצא בסמוך לים, יעוצב באופן שונה ממלון הנמצא בתוך העיר. העיצוב מושפע גם מייעוד המלון: מלון נופש או מלון עסקי.

הנוסחה לעיצוב של חדר האירוח צריכה לקחת בחשבון את העובדה שהוא שונה מחדר בדירת מגורים: התכנון המלונאי אינו אינטימי כמו בדירת מגורים (המיועדת לאדם אחד או למשפחה), אלא נועד ליצור חוויה לאורחים רבים ובעלי טעם שונה. העיצוב צריך "לקחת" את האורחים למקום אחר – חדש ושונה. כמו כן, על עיצוב החדר להיות מותאם לקונספט הכללי של המלון (דוגמא טובה לכך היא מלון ממילא בירושלים).

מלון Le Méridien Beach Plaza במונאקו

כדאי לזכור: באמצעות האינטרנט, ניתן כיום לראות ולהתרשם מחדרים של מלונות ברחבי העולם. האפשרות הזו מעשירה את הידע של האורח הפוטנציאלי, הופכת אותו למתוחכם יותר ומעלה את סף הציפיות שלו. בעקבות המידע שאליו נחשף, הוא יצפה שחדר המלון שלו יהיה לא רק נוח: הוא יחפש עיצוב מיוחד, פריטים יפים וגאדג'טים (ראו, למשל, כיצד מטפלת רשת מאריוט בעיצוב חדרים).

● הצבעים – שילוב הגוונים צריך להתאים למיקום (הסביבה) המלון וגם לאופי שלו. כך, למשל, במלון ספא הדגש יהיה על צבעים נעימים ו"רגועים" יותר, המשתלבים באווירה הכללית של המקום.

● המיטה – צריכה להיות גבוהה, כדי שיהיה קל לעלות ולרדת ממנה. גם כאן יש חשיבות לצבע, כאשר הצבע המועדף עלי הוא לבן בוהק (וכריות איכותיות). אגב, כיום כבר לא מקובל להשתמש בכיסוי מיטה.

● הקירות – כדי שחדר האירוח יהיה נעים וישדר אווירה מרווחת ורעננה, מומלץ להשתמש בגוונים בהירים. טפטים הם אמצעי מצוין, אבל חשוב שיהיו מינימליסטיים מבחינת הצבעים.

● פינת העבודה – בסוויטות הכוללות גם מטבחון קטן (קיצ'ינט), מקובל לעצב את שולחן העבודה כך שיוכל לשמש גם כשולחן אוכל. חשוב לוודא ששולחן העבודה יפנה לנוף, כלומר אל המרפסת.

● המראות – חשוב מאוד, בעיקר לנשים, שבחדר תהיה מראה גדולה באורך מלא.

מלון Westin בסאן-פרנסיסקו בארה"ב

● התאורה – צריכה להיות נוחה כדי לאפשר קריאת ספר במיטה. גם בחדר האמבטיה יש להקפיד על תאורה מתאימה – לצורך גילוח או איפור.

● האמנות – תמונות הן מרכיב חשוב בחדר מלון, אבל עם זאת כדאי שהקירות לא יהיו עמוסים בהן. התמונות צריכות להיות מרגיעות ולהשתלב בעיצוב הכללי של החדר. לכן, לעיתים יהיה מתאים יותר לתלות צילומי שחור-לבן מאשר ציורים (כיום מקובל לתלות בחדרי מלון צילומים המתחברים להיסטוריה של המלון או האזור).

● האחסון – במלון נופש, שאליו מגיעים האורחים לשהייה ארוכה, חשוב לדאוג למקום מספיק לתליית בגדים ואחסון חפצים. במלון עסקים ניתן להסתפק בחללי אחסון קטנים יותר. נקודה חשובה: מעצבים שוכחים לא פעם את העובדה שהאורחים מגיעים עם מזוודה. גם אם החדר קטן, יש לדאוג לכך שתהיה פינה ייעודית להניח בה את המזוודה.

מלון Four Seasons בהוואי

● חדר האמבטיה – מומלץ שתהיה אמבטיה וגם מקלחת / מקלחון. מלונות רבים מעדיפים כיום את האופציה של מקלחת גדולה ומרווחת. עוד בנושא תוכלו לקרוא כאן.

● המרפסת – עיצוב החדר צריך לקחת בחשבון גם את החלק החיצוני. למרפסת, או לדק של הגינה, יש משמעות רבה בחוויית האירוח. האורחים מבלים גם בחלק הפתוח – כדי לנשום אוויר, לצפות בשקיעה רומנטית, או לעבוד עם המחשב הנייד. לכן, לריהוט של המרפסת יש חשיבות רבה. גם את הנוף צריך לקחת בחשבון: אם ה"נוף" שהאורח רואה הוא קיר, כדאי לטפל בקיר – לוודא שיהיה אסתטי, או מכוסה בצמחייה יפה (ולא – לא מפלסטיק…). בשורה התחתונה: הרעיון הוא "לפתוח" את החדר עד כמה שניתן אל המרפסת והנוף הנשקף ממנה – "להכניס" את החוץ אל פנים החדר.

● החלונות – זכוכית כפולה המונעת מטרדי רעש היא חובה במלונות אורבניים.

מלון Sydney Harbour Marriott בסידני באוסטרליה

● הסטיילינג – אביזרים שיימצאו בחדר ויפעילו את החושים של האורח. לא לשכוח: האורח רואה את כל הפרטים הקטנים. כדאי, למשל, להניח בחדר שעון מעורר מיוחד, או ואזה עם מים צלולים ופרח אחד ומיוחד (לפעמים פחות זה יותר – ופרח אחד "עושה את העבודה" טוב יותר מאשר זר פרחים שלם). סטיילינג מתקשר גם לפריטי האמבטיה – החל מהאריזה שלהם ועד לאיכות הסבון, השמפו והשמנים. לא לשכוח גם את הטקסטורה של המגבות ואת משקלן. דוגמא מצוינת למלון המקפיד על הפרטים הקטנים תוכלו למצוא בפוסט הסטייל של מלון הלייף סטייל.

● הניירת – כיום מקובל לספק לאורח פחות ניירת שיווקית מבעבר. החיבור לאינטרנט, הטלוויזיה בחדר שכוללת גם ערוץ עם חומר שיווקי, ושליחת מסרוני טקסט (SMS) לאורחים, מפחיתים את הצורך להשתמש בנייר.

מלון Four Seasons בבאלי

● השילוט – גם לעיצוב של המספר על הדלת יש חשיבות, מאחר שזהו הדבר הראשון שהאורח יראה בחדר שלו. כדאי להשקיע מחשבה גם בעיצוב השלט "נא לא להפריע". כך, למשל, במלון הספא שיזן (השייך לרשת Tamares שבה אני משמשת כסמנכ"לית השיווק והמכירות), החלטנו להשתמש במילים אחרות המתחברות לאווירה של המלון: "רגע של שיזן".

● הריח – עוד דרך חשובה להפעיל את החושים של האורח ולתרום לחוויה הכוללת. אפשר להשתמש בנרות ריחניים או בשמנים ארומאטיים בתוך כלי חרס יפים.

השורה התחתונה: חדר המלון הוא נקודת המוצא לחוויית האירוח. אם האורח נכנס בפעם הראשונה לחדר שלו ומחייך – זו התחלה טובה.

2 תגובות leave one →
  1. 01/07/2010 13:41

    אהבתי את סעיף הניירת "כיום מקובל לספק לאורח פחות ניירת שיווקית מבעבר. החיבור לאינטרנט, הטלוויזיה בחדר שכוללת גם ערוץ עם חומר שיווקי, ושליחת מסרוני טקסט (SMS) לאורחים, מפחיתים את הצורך להשתמש בנייר"

    זה ממש נכון וממש חשוב. אני לא בטוח שרוב המלונות בארץ הפנימו את החשיבות של רשת אלחוטית חופשית למבקרים שלהם… 😦

  2. 06/09/2010 23:44

    רונית…
    לדעתי חשוב לפרסם את המאמר הנ"ל במקומות רבים ולהפיצם לבתי מלון, בסביר להניח שככל הנראה 90 אחוז ואלו העובדים בענף המלונאות אינם יודעים את הדברים,

    אני לפחות השכלתי לאחר שקראתי את המאמר ובאמת כל הכבוד על ההשקעה שבפרסום מאמר שכזה 🙂

    קריאה = 1000 מילים!

כתיבת תגובה